Strategijski menadžment
Jednom isplanirana i
primenjena strategija često zahteva modifikaciju u skladu sa promenama u
okruženju ili u samoj organizaciji. Ove promene je teško ili gotovo nemoguće
predvideti, te zbog toga je neophodno da menadžeri sprovode strategijski
menadžment.
Strategijski menadžment
je proces kojim menadžeri utvrđuju dugoročne pravce kompanije određuju
specifične ciljeve budućih performansi, razvijaju strategije da bi se postigli
navedeni ciljevi koji uključuju sve relevantne interne i eksterne okolnosti i
poduzimaju aktivnosti s ciljem izvršenja zacrtanih planova, odnosno proces
kojim organizacije procenjuju svoje snage i slabosti, identifikuju sadašnje i
buduće potrebe kupaca i ovlašćuju menadžere i zaposlene da osiguraju proizvode
i usluge koji će zadovoljiti navedene potrebe.
Strategijska pitanja na koja
treba odgovoriti menadžment su:
- gde smo sada,
- gde želimo biti i
- kako tamo stići.
Model definisanja procesa
strategijskog menadžmenta obuhvata 6 faza:
(1) Strategijska analiza.
(2) Predviđanje
budućnosti.
(3) Definisanje misije i
strategijskih ciljeva.
(4) Formulisanje i izbor
strategije.
(5) Primena strategije.
(6) Kontrola primene
strategije.
Zadatak strategijskog
menadžmenta je, da omogući organizaciji racionalno i blagovremeno reagovanje na
promene u sredini u kojoj ona obavlja svoju poslovnu i širu aktivnost.
Strategijski menadžment uključuje u sebe: strategijsko planiranje kao
esencijalni deo (strategijsku analizu i strategijski izbor), ali i strategijsku
promenu (strategijsku implementaciju i kontrolu).
Ključni atributi
strategijskog menadžmenta su:
• Usmerava organizaciju prema sveukupnim krajnjim ciljevima
(vizija, misija, strategijski ciljevi).
• U procesu odlučivanja uzima u obzir i brojne stejkholdere.
• Uključuje i kratkoročne i dugoročne perspektive.
• Prepoznaje kompromis između efektivnosti i efikasnosti.
Мetode i tehnike
strategijskog menadžmenta su:
•Portfolio
analiza.
•PEST/PESTLE analiza.
•Analiza
jaza (gep).
•Metode
predviđanja.
•Porterov
model konkurentnih snaga.
•Benčmarking.